Spordiennustus – mis tegurid mõjutavad meie panustamisvalikuid?

Spordiennustuste tegemisel on oluline uurida võistleja või võistleva meeskonna tausta, nende hetkevormi, kaaluda kõiki tegureid, mis mängu või võistlust mõjutada võiksid jne. Kuid lisaks sellele räägitakse viimasel ajal palju ka mõjutajatest, mis pigem meie alateadvuses töötavad ning millest teadlik olemine paremaid panuseid aitab teha.

Sa hindad kellegi/millegi võiduvõimalusi suuremalt, kui nad sul just värskelt meeles on.

Näiteks kui sa oled just troopilisele saarele puhkuse broneerinud, ei taha sa uudistes näha, et sinnapoole liigub suur torm – isegi kui su puhkus on alles mitme kuu pärast. Sa küll tead, et tormist praegu kuulmine ei tähenda, et see sinu reisi ajal veel seal oleks, kuid siiski salvestub see sinu alateadvusesse ja jätab ebaleva tunde sisse.

Seda nimetatakse võimalikkuse eelarvamuseks. Sa ülehindad millegi olulisust, mis on juba sinu teadvuses, kuna sellest on just meedias palju kajastust olnud või jutt käib kellestki prominentsest. Seetõttu on ka reklaamid niivõrd efektiivsed!

Selle teadvustamine on spordiennustuse tegijatele väga oluline, kuna spordil on tavaliselt meeletu meediakajastus ning palju kirglikku debatti, mis pole kunagi tegelikult objektiivne. Samuti võib mõni sportlane saada kuulsamaks tänu mõne teise kuulsusega abielludes. Või võtavad mõned sportlased igast meediapakkumisest kinni, samas kui teised oma privaatsust hindavad ja meediast eemale hoiavad. Rohkem kajastust saanud inimesed võivad tekitada tunde, et nad on olulisemad, suuremad, tugevamad vms ja see mõjutab inimesi alateadlikult spordiennustuste tegemisel (ja üldse laiemalt igas valdkonnas tegelikult).

Pühendumine muudab su ootusi

Ühe spordivõistluse jooksul võib juhtuda paljugi, mis su arvamust lõpptulemusest muuta võib. Kuid üks nendest faktoritest ei ole mänguga üldse seotud!

Nimelt on tõestatud, et peale oma panuse tegemist hakkavad panustajad oma panuse õigsusse rohkem uskuma – kuigi mängu suhtes ei ole mingit uut informatsiooni ilmnenud. See on midagi kummalist meie psühholoogias, mis meie endi vastu töötab – täiesti ebaratsionaalne käitumine.

Kui see teema teid rohkem huvitab, siis võite internetist otsida märksõna “sunk cost fallacy”. Spordiennustuste tegijad nimetavad seda aga “hea raha tuuldeloopimiseks”.

Live panustamise ajal saab teha uusi panuseid ja see psühholoogia toimib ideaalselt kihlveokontorite kasuks – kui inimene on oma panuse teinud, hakkab ta sellesse ilma põhjuseta rohkem uskuma ja teeb rohkem panuseid, kuigi õige strateegia oleks mängu vaadata ja uue info põhjal otsuseid teha.

Seega tundkem iseennast ja kuidas meie psühholoogia vahel meie vastu püüab töötada! Kui see kunst on selge, oleme mitu sammu õigete spordiennustuste tegemisele lähemal! Edu ja uute postitusteni!